Alt om flyforsinkelse og udbetaling af erstatninger

Jeg sammenligner erstatnings-bureauerne, og viser hvor du henter den højeste erstatning. Men husk også, at der kan være gode grunde til, at vælge de dyrere alternativer, hvis du skal have størst sikkerhed for hurtig udbetaling.

Flyselskaberne forsøger at undgå, at udbetale erstatninger. Derfor kan det være en god idé at lade et "erstatnings-bureau" håndtere dit krav. De har specialiseret sig i, at hente erstatningspenge ud af flyselskaberne og få dem udbetalt til dig som forsinket passager. For denne ydelse tager de fra 20%-30% af erstatningen.

Du kan også selv hente din erstatning - læs mere her: Flyerstatning - gør det selv.

Beregn kompensation

Flyforsinkelse erstatning - sammenligning
CPH Ankomster og flyforsinkelser
Flyforsinkelser og dine rettigheder

  • Favorit
    Meget erfaring og mange sager
    Høj udbetalingsprocent:70%
    Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.6 / 10
    1189 anmeldelser
    Erstatninger:
    Op til 1500km: 1.302
    1500-3500 km : 2.086
    Over 3500 km : 3.129
    Samme erstatning uanset om sagen sendes i retten.
  • Meget erfaring og mange sager
    Høj udbetalingsprocent:78%
    Få men fremragende bruger-anmeldelser
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.4 / 10
    101 anmeldelser
    Erstatninger:
    Op til 1500km: 1.450
    1500-3500 km : 2.325
    Over 3500 km : 3.485
    Såfremt sagen sendes i retten, falder erstatningen med ca 38%
  • Meget erfaring og mange sager
    Medium udbetalingsprocent :69%
    Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.3 / 10
    2493 anmeldelser
    Erstatninger:
    Op til 1500km: 1.280
    1500-3500 km : 2.048
    Over 3500 km : 3.072
    Samme erstatning uanset om sagen sendes i retten.
  • Meget erfaring og mange sager
    Høj udbetalingsprocent:75%
    Mange fremragende bruger-anmeldelser
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.2 / 10
    1063 anmeldelser
    Erstatninger:
    Op til 1500km: 1.396
    1500-3500 km : 2.234
    Over 3500 km : 3.351
    Betydeligt ekstra-gebyr hvis sagen sendes i retten.


  • Seneste CPH flyforsinkelser


  • Flykode og Flyselskab:
    Fra -> Til:
    Ankomst, planlagt - reel:
    TP757 - TAP Portugal
    Forsinkelse: 140 minutter
    Copenhagen -> Lisbon
    17-11-2018: 15:40 - 18:00
    AF1850 - Air France
    Forsinkelse: 48 minutter
    Paris -> Copenhagen
    17-11-2018: 14:20 - 15:08
    DY7255 - Norwegian
    Forsinkelse: 235 minutter
    Copenhagen -> Krabi
    17-11-2018: 12:35 - 16:30
    DY9712 - Norwegian
    Forsinkelse: 30 minutter
    Copenhagen -> Sharm el Sheikh
    17-11-2018: 12:00 - 12:30
    SK910 - SAS
    Forsinkelse: 23 minutter
    Newark -> Copenhagen
    17-11-2018: 07:10 - 07:33
    SK966 - SAS
    Forsinkelse: 26 minutter
    Hong Kong -> Copenhagen
    17-11-2018: 06:00 - 06:26
    SK1508 - SAS
    Forsinkelse: 26 minutter
    London -> Copenhagen
    16-11-2018: 23:25 - 23:51
    D83219 - Norwegian
    Forsinkelse: 24 minutter
    Stockholm -> Copenhagen
    16-11-2018: 23:10 - 23:34
    D82912 - Norwegian
    Forsinkelse: 30 minutter
    London -> Copenhagen
    16-11-2018: 23:00 - 23:30
    FR7385 - Ryanair
    Forsinkelse: 25 minutter
    Copenhagen -> London
    16-11-2018: 22:50 - 23:15

    Se den fulde flyforsinkelse oversigt her: CPH flyforsinkelser


  • Flyforsinkelse og erstatning - kend dine rettigheder

    Dine rettigheder som flypassager følger af en EU-forordning (EC 261/2004). Om du er berettiget til erstatning ved forsinket fly, afhænger af, om start- og/eller slutdestinationen ligger inden for EU, den samlede forsinkelsestid og om flyselskabet er registreret i EU.

    Blev flyet aflyst? -så læs om dine rettigheder ved flyaflysning her.

    Der er tre kriterier for, om en flyforsinkelse er berettiget til erstatning:

    • Længden på forsinkelsen defineres ud fra, hvor meget senere end forventet du ankommer til din endelige destination: Ankomsten på slutdestination skal være mindst 3 timer forsinket, for at forsinkelsen kan udløse en erstatning.
      Det faktiske ankomsttidspunkt er når flyet er landet, døre er åbnet og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet.
      Bemærk at flere flyselskaber måler det faktiske ankomsttidspunkt som værende ved ”touch down” eller når flyet står helt stille. Dette er dog i forhold til retten til erstatning ikke korrekt.
    • Er start eller slutdestination indenfor EU, og er flyselskabet registreret i EU?

      Destinationer EU flyselskab Ikke-EU flyselskab
      Start EU til EU Ja Ja
      Start EU til uden for EU Ja Ja
      Start uden for EU til EU Ja Nej
      Start uden for EU til uden for EU Nej Nej
      Udover de almindelige EU-lande, deltager også Norge, Schweiz, Tyrkiet & Island.

    • Ekstraordinære omstændigheder. Hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder, udløser en flyforsinkelse normalt ikke erstatning. Eksempler på ekstraordinære omstændigheder gælder eks. dårligt vejr,naturkatastrofer, birdstrike, lufthavnsstrejke, krig, terror eller sabotage.
      Det vil være en god idé at bede flyselskabet om en erklæring vedr. årsagen for flyforsinkelsen allerede i lufthavne. Læs mere om ekstraordinære omstændigheder her.

    Erstatningens størrelse

    Hvad flyselskabet skal udbetale i erstatning for flyforsinkelse afhænger af rejsens længde og den samlede forsinkelsestid ved ankomst til slutdestinationen.
    Beløb er pr. passager:

    Destinationer Forsinkelsestid
    Start uden for EU til EU Afstand Under 3 timer Over 3 timer
    Under 1500 km 0,- 1860,-
    1500-3500 km 0,- 2980,-
    Over 3500 km 0,- 4470,-
    Start EU til uden for EU Under 1500 km 0,- 1860,-
    1500-3500 km 0,- 2980,-
    Over 3500 km 0,- 4470,-
    Start EU til EU Under 1500 km 0,- 1860,-
    1500-3500 km 0,- 2980,-
    Over 3500 km 0,- 2980,-
     

    Hotel, forplejning og transport

    Ved en forsinkelsestid på mindst 2 timer, så har du også ret til:
    • Gratis måltid og forfriskninger
    • Gratis telefonopkald
    Ved en forsinkelsestid på mindst 5 timer, har du derudover ret til:
    • Gratis overnatning, hvis nødvendigt
    • Transport fra og til lufthavnen

    Mistet flyforbindelse

    Nåede du ikke dit forbindende fly på grund af en aflysning eller forsinkelse, da er flyselskabet, som forårsagede at du ikke nåede din videre flyforbindelse, forpligtet til gratis at sørge for, at du kommer videre på din rejse og når din endelige destination.

    Uanset situationen er det altid en god idé at få flyselskabet til udlevere en erklæring med grunden til aflysningen/forsinkelsen af flyafgangen.

    Hvis dit forbindende fly afgik uden for EU til EU med et i EU-registreret flyselskab eller blot afgik fra EU, så er du berettiget til kompensation. Afstanden på flyrejsen udregnes fra det forbindende fly til slutdestinationen på hele den resterende del af flyrejsen.

    Nægtet boarding eller overbookning?

    Flyselskabet er ved overbookning af en flyafgang forpligtede til at anmode passagerer om frivilligt at opgive deres reservation mod en modydelse. Er der ikke tilstrækkelige frivillige, da kan flyselskabet nægte passagerer boarding.

    Har et flyselskab nægtet dig boarding på grund af overbookning, da skal flyselskabet tilbyde dig økonomisk kompensation omgående, og sørge for, at du fortsat når din endelige destination samt at du bliver tilbudt forfriskninger mv.

    Skal du vente natten over på næste afgang, har du på flyselskabets regning desuden ret til hotelovernatning samt transport til og fra lufthavnen.

    Flyselskaber og udbetalinger

    Reglerne for flyforsinkelse er i EC 261/2004 vagt beskrevet, og mange flyselskaber gør store sig anstrengelser for at slippe udenom at udbetale erstatninger. Men flere retssager har gennem tiden skabt præcedens og har dermed banet vejen for bedre og tydeligere passagerrettigheder.

    Der er dog fortsat stor forskel på om, og hvor hurtigt flyselskaber udbetaler erstatning. Herhjemme er nogle af mest effektive selskaber SAS, Norwegian og British Airways, og en af de "værste" er Primera Air. Det er vigtigt at have med i valget af hvilket erstatnings-bureau man vælger. Det erstatnings-bureau med den højeste erstatning er ikke altid det bedste valg, såfremt man har været med et selskab, der ikke har en klar proces for udbetaling af erstatning. De større bureauer har ofte direkte aftaler med flyselskaberne, hvorfor udbetaling her vil ske hurtigere.

    Forsinkelse på charterrejser

    Hvis du oplever en flyforsinkelse, aflysning eller overbookning på en charterrejse, har du på lige vilkår med alle andre berettigede flyrejser ret til flykompensation. Oplevede du flere problemer, kan du være berettiget til anden erstatning udover den ovenfor nævnte, da Pakkerejseloven muligvis også kan finde anvendelse.

    Klagefrister

    Har du været forsinket, aflyst eller er blevet nægtet boarding på en flyrejse inden for de sidste 3 år, så har du muligvis ret til kompensation fra flyselskabet. Det vil sige, at du i følge danske regler for forældelsesfrist for økonomiske krav kan kræve kompensation for en hændelse, der er sket for 3 år siden.

    Bopæl i EU

    Om du bor inden for EU's grænser eller ej, har ikke betydning for, om du kan opnå kompensation fra flyselskabet. Du skal blot have været på en flyrejse inden for de sidste 3 år, som berettiger dig til flykompensation.

    Hvornår modtager du din erstatning?

    Når der afsendes krav til flyselskaberne, skal flyselskaberne i første omgang have rimelig tid til at vende tilbage med et svar. Dette kan tage flyselskaberne mellem 4 og 8 uger, men ofte kan en sag afsluttes inden for et par uger, og nogle gange inden for et par dage.
    Hvor længe en sag herefter er om at blive afsluttet, afhænger af, hvor hurtigt flyselskaberne vender tilbage og om vores krav i første omgang accepteres eller uretmæssigt afvises.
    Desværre er der fortsat flere flyselskaber, som ikke overholder lovgivningen, og som trækker kompensationssager i langdrag.
    Er du udsat for en flyaflysning, så tjek flyjura.dk's side om samme emne.