Har du oplevet flyforsinkelse eller dit fly blev aflyst og flyselskabet nægter at betale kompensation med henvisning til “ekstraordinære omstændigheder”?
Men hvad er ”en ekstraordinær omstændighed”, og i hvilke tilfælde gælder den?
I forhold til EU261 kan flyselskabet kun holdes ansvarligt for de situationer, hvor de har kontrol over. Når en forsinkelse eller aflysning skyldes en ekstraordinær omstændighed, er årsagen til afbrydelsen uden for flyselskabets magt og kontrol.
Det hævdes også, at flyselskabet ikke kunne have forudsagt eller forhindret forsinkelsen eller aflysningen, selv når alle rimelige foranstaltninger blev truffet.
”Ekstraordinære omstændigheder” er et juridisk begreb, som er blevet vurderet og defineret af domstole på tværs af EU. Ofte forveksles en ekstraordinær omstændighed og en omstændighed, der ikke er flyets “fejl”.
Flyselskabet skal bevise, at forsinkelsen/aflysningen fandt sted på grund af ”ekstraordinære omstændigheder” ellers skal de betale dig kompensation. Flykompensationen skal vurderes i hvert enkelt tilfælde.
Her er nogle eksempler på omstændigheder, der kan betragtes som ekstraordinære:
Følgende årsager kan ikke anses for ”ekstraordinære omstændigheder”: