Flyaflysning - hent kompensation!

Sammenlign kompensation ved forsinkede, aflyste eller overbookede fly.

  • 1 Beregn kompensation
    Beregn hvor mange penge du har krav på
  • 2 Hent 3 tilbud på kompensation
    Det koster fra 30% af din kompensation at sikre din udbetaling. Hent flere tilbud på det først.
  • 3 Vælg den bedste udbetaling
    Vælg det fly-kompensationsfirma der bedst og billigst kan sikre din kompensation.
  • Flyaflysning og erstatning

    Hent den retmæssige erstatning for en flyaflysning. Flyselskaberne gør hvad de kan for, at forhindre dig som flypassager i, at opnå erstatning. Find det bedste retshjælp-firma her hos Flyjura, så du sikrer dig den højeste mulige erstatning.
    Dine rettigheder som flypassager følger af en EU-forordning (EC 261/2004). Om du er berettiget til erstatning ved aflyst fly, afhænger af, om start- og/eller slutdestinationen ligger inden for EU, den samlede forsinkelsestid og om flyselskabet er registreret i EU.

    Der er tre kriterier for, om en flyforsinkelse er berettiget til erstatning:

    • Længden på forsinkelsen defineres ud fra, hvor meget senere end forventet du ankommer til din endelige destination: Ankomsten på slutdestination skal være mindst 2 timer forsinket, for at forsinkelsen kan udløse en erstatning.

    • Bemærk dog, at hvis flyselskabet har meddelt aflysningen mindst 2 uger før afgang, eller har tilbudt alternativer indenfor rimelig tid, så bortfalder retten til erstatning.
    • Er start eller slutdestination indenfor EU, og er flyselskabet registreret i EU?

      Destinationer EU flyselskab Ikke-EU flyselskab
      Start EU til EU Ja Ja
      Start EU til uden for EU Ja Ja
      Start uden for EU til EU Ja Nej
      Start uden for EU til uden for EU Nej Nej
      Udover de almindelige EU-lande, deltager også Norge, Schweiz, Tyrkiet & Island.

    • Ekstraordinære omstændigheder. Hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder, udløser en flyforsinkelse normalt ikke erstatning. Eksempler på ekstraordinære omstændigheder gælder eks. dårligt vejr,naturkatastrofer, birdstrike, lufthavnsstrejke, krig, terror eller sabotage.
      Det vil være en god idé at bede flyselskabet om en erklæring vedr. årsagen for flyforsinkelsen allerede i lufthavne. Læs mere om ekstraordinære omstændigheder her.

    Sammenligning af retshjælp-firmaer

    Som oftest vil flyselskabet gøre alt for at undgå at udbetale din retmæssige kompensation. Du kan med fordel lade et af nedenstående firmaer håndtere dit krav, så du sikres nem og hurtig udbetaling af din kompensation.


    Navn:


    Meget erfaring og mange sager
    Højeste udbetalingsprocent:70%
    Fremragende bruger-anmeldelser
    25% ekstra-salær for retssag
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.6 / 10
    500 anmeldelser
    Navn:


    Meget erfaring og mange sager
    Udbetalingsprocent:70%
    Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
    15% ekstra-salær for retssag
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.3 / 10
    2011 anmeldelser
    Navn:


    Intet salær for ekstra-udgifter eller retssag
    Udbetalingsprocent :70%
    Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
    Flyforsinkelse.dk har ført over 10.000 retssager mod flyselskaber!
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.4 / 10
    3779 anmeldelser
    Navn:


    Meget erfaring og mange sager
    Udbetalingsprocent:65%
    Færre fremragende bruger-anmeldelser
    Salær for ekstra-udgifter
    Salær for retssag
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.0 / 10
    1440 anmeldelser

    Erstatningens størrelse

    Hvad flyselskabet skal udbetale i erstatning for aflyst fly afhænger af rejsens længde og den samlede forsinkelsestid ved ankomst til slutdestinationen.
    Beløb er pr. passager:

    Destinationer Aflysning/Nægtet boarding
    Start uden for EU til EU Afstand Under 2 timer 2-4 timer Over 4 timer
    Under 1500 km 0,- 930,- 1860,-
    1500-3500 km 0,- 1490,- 2980,-
    Over 3500 km 0,- 2235,- 4470,-
    Start EU til uden for EU Under 1500 km 0,- 930,- 1860,-
    1500-3500 km 0,- 1490,- 2980,-
    Over 3500 km 0,- 2235,- 4470,-
    Start EU til EU Under 1500 km 0,- 930,- 1860,-
    1500-3500 km 0,- 1490,- 2980,-
    Over 3500 km 0,- 1490,- 2980,-
     

    Hotel, forplejning og transport

    Ved en forsinkelsestid på mindst 2 timer, så har du også ret til:
    • Gratis måltid og forfriskninger
    • Gratis telefonopkald
    Ved en forsinkelsestid på mindst 5 timer, har du derudover ret til:
    • Gratis overnatning, hvis nødvendigt
    • Transport fra og til lufthavnen

    Mistet flyforbindelse

    Nåede du ikke dit forbindende fly på grund af en aflysning eller forsinkelse, da er flyselskabet, som forårsagede at du ikke nåede din videre flyforbindelse, forpligtet til gratis at sørge for, at du kommer videre på din rejse og når din endelige destination.

    Uanset situationen er det altid en god idé at få flyselskabet til udlevere en erklæring med grunden til aflysningen/forsinkelsen af flyafgangen.

    Nægtet boarding eller overbookning?

    Flyselskabet er ved overbookning af en flyafgang forpligtede til at anmode passagerer om frivilligt at opgive deres reservation mod en modydelse. Er der ikke tilstrækkelige frivillige, da kan flyselskabet nægte passagerer boarding.

    Har et flyselskab nægtet dig boarding på grund af overbookning, da skal flyselskabet tilbyde dig økonomisk kompensation omgående, og sørge for, at du fortsat når din endelige destination samt at du bliver tilbudt forfriskninger mv.

    Skal du vente natten over på næste afgang, har du på flyselskabets regning desuden ret til hotelovernatning samt transport til og fra lufthavnen.

    Flyselskaber og udbetalinger

    Reglerne for flyforsinkelse er i EC 261/2004 vagt beskrevet, og mange flyselskaber gør store sig anstrengelser for at slippe udenom at udbetale erstatninger. Men flere retssager har gennem tiden skabt præcedens og har dermed banet vejen for bedre og tydeligere passagerrettigheder.

    Der er dog fortsat stor forskel på om, og hvor hurtigt flyselskaber udbetaler erstatning. Herhjemme er nogle af mest effektive selskaber SAS, Norwegian og British Airways, og en af de "værste" er Primera Air. Det er vigtigt at have med i valget af hvilket erstatnings-bureau man vælger. Det erstatnings-bureau med den højeste erstatning er ikke altid det bedste valg, såfremt man har været med et selskab, der ikke har en klar proces for udbetaling af erstatning. De større bureauer har ofte direkte aftaler med flyselskaberne, hvorfor udbetaling her vil ske hurtigere.

    Klagefrister

    Har du været forsinket, aflyst eller er blevet nægtet boarding på en flyrejse inden for de sidste 3 år, så har du muligvis ret til kompensation fra flyselskabet. Det vil sige, at du i følge danske regler for forældelsesfrist for økonomiske krav kan kræve kompensation for en hændelse, der er sket for 3 år siden.

    Bopæl i EU

    Om du bor inden for EU's grænser eller ej, har ikke betydning for, om du kan opnå kompensation fra flyselskabet. Du skal blot have været på en flyrejse inden for de sidste 3 år, som berettiger dig til flykompensation.

    Hvornår modtager du din erstatning?

    Når der afsendes krav til flyselskaberne, skal flyselskaberne i første omgang have rimelig tid til at vende tilbage med et svar. Dette kan tage flyselskaberne mellem 4 og 8 uger, men ofte kan en sag afsluttes inden for et par uger, og nogle gange inden for et par dage.
    Hvor længe en sag herefter er om at blive afsluttet, afhænger af, hvor hurtigt flyselskaberne vender tilbage og om vores krav i første omgang accepteres eller uretmæssigt afvises.
    Desværre er der fortsat flere flyselskaber, som ikke overholder lovgivningen, og som trækker kompensationssager i langdrag.
    Er du udsat for en flyforsinkelse, så tjek flyjura.dk's side om samme emne.