Flyaflysning og erstatning
Hent den retmæssige erstatning for en flyaflysning. Flyselskaberne gør hvad de kan for, at forhindre dig som flypassager i, at opnå erstatning. Find det bedste retshjælp-firma her hos Flyjura, så du sikrer dig den højeste mulige erstatning.
Dine rettigheder som flypassager følger af en EU-forordning (EC 261/2004). Om du er berettiget til erstatning ved aflyst fly, afhænger af, om start- og/eller slutdestinationen ligger inden for EU, den samlede forsinkelsestid og om flyselskabet er registreret i EU.
Der er tre kriterier for, om en flyforsinkelse er berettiget til erstatning:
- Længden på forsinkelsen defineres ud fra, hvor meget senere end forventet du ankommer til din endelige destination: Ankomsten på slutdestination skal være mindst 2 timer forsinket, for at forsinkelsen kan udløse en erstatning.
Bemærk dog, at hvis flyselskabet har meddelt aflysningen mindst 2 uger før afgang, eller har tilbudt alternativer indenfor rimelig tid, så bortfalder retten til erstatning.
- Er start eller slutdestination indenfor EU, og er flyselskabet registreret i EU?
Destinationer |
EU flyselskab |
Ikke-EU flyselskab |
Start EU til EU |
Ja |
Ja |
Start EU til uden for EU |
Ja |
Ja |
Start uden for EU til EU |
Ja |
Nej |
Start uden for EU til uden for EU |
Nej |
Nej |
Udover de almindelige EU-lande, deltager også Norge, Schweiz, Tyrkiet & Island.
-
Ekstraordinære omstændigheder. Hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder, udløser en flyforsinkelse normalt ikke erstatning. Eksempler på ekstraordinære omstændigheder gælder eks. dårligt vejr,naturkatastrofer, birdstrike, lufthavnsstrejke, krig, terror eller sabotage.
Det vil være en god idé at bede flyselskabet om en erklæring vedr. årsagen for flyforsinkelsen allerede i lufthavne. Læs mere om ekstraordinære omstændigheder her.
Sammenligning af retshjælp-firmaer
Som oftest vil flyselskabet gøre alt for at undgå at udbetale din retmæssige kompensation. Du kan med fordel lade et af nedenstående firmaer håndtere dit krav, så du sikres nem og hurtig udbetaling af din kompensation.
Navn:
Meget erfaring og mange sager
Højeste udbetalingsprocent:70%
Fremragende bruger-anmeldelser
25% ekstra-salær for retssag
Trustpilot:
Score: 9.6 / 10
500 anmeldelser
Navn:
Meget erfaring og mange sager
Udbetalingsprocent:70%
Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
15% ekstra-salær for retssag
Trustpilot:
Score: 9.3 / 10
2011 anmeldelser
Navn:
Intet salær for ekstra-udgifter eller retssag
Udbetalingsprocent :70%
Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
Flyforsinkelse.dk har ført over 10.000 retssager mod flyselskaber!
Trustpilot:
Score: 9.4 / 10
3779 anmeldelser
Navn:
Meget erfaring og mange sager
Udbetalingsprocent:65%
Færre fremragende bruger-anmeldelser
Salær for ekstra-udgifter
Salær for retssag
Trustpilot:
Score: 9.0 / 10
1440 anmeldelser
Erstatningens størrelse
Hvad flyselskabet skal udbetale i erstatning for aflyst fly afhænger af rejsens længde
og den samlede forsinkelsestid ved ankomst til slutdestinationen.
Beløb er pr. passager:
Destinationer |
Aflysning/Nægtet boarding |
Start uden for EU til EU |
Afstand |
Under 2 timer |
2-4 timer |
Over 4 timer |
Under 1500 km |
0,- |
930,- |
1860,- |
1500-3500 km |
0,- |
1490,- |
2980,- |
Over 3500 km |
0,- |
2235,- |
4470,- |
Start EU til uden for EU |
Under 1500 km |
0,- |
930,- |
1860,- |
1500-3500 km |
0,- |
1490,- |
2980,- |
Over 3500 km |
0,- |
2235,- |
4470,- |
Start EU til EU |
Under 1500 km |
0,- |
930,- |
1860,- |
1500-3500 km |
0,- |
1490,- |
2980,- |
Over 3500 km |
0,- |
1490,- |
2980,- |
Hotel, forplejning og transport
Ved en forsinkelsestid på mindst 2 timer, så har du også ret til:
- Gratis måltid og forfriskninger
- Gratis telefonopkald
Ved en forsinkelsestid på mindst 5 timer, har du derudover ret til:
- Gratis overnatning, hvis nødvendigt
- Transport fra og til lufthavnen
Mistet flyforbindelse
Nåede du ikke dit forbindende fly på grund af en aflysning eller forsinkelse, da er flyselskabet, som forårsagede at du ikke nåede din videre flyforbindelse, forpligtet til gratis at sørge for, at du kommer videre på din rejse og når din endelige destination.
Uanset situationen er det altid en god idé at få flyselskabet til udlevere en erklæring med grunden til aflysningen/forsinkelsen af flyafgangen.
Nægtet boarding eller overbookning?
Flyselskabet er ved overbookning af en flyafgang forpligtede til at anmode passagerer om frivilligt at opgive deres reservation mod en modydelse. Er der ikke tilstrækkelige frivillige, da kan flyselskabet nægte passagerer boarding.
Har et flyselskab nægtet dig boarding på grund af overbookning, da skal flyselskabet tilbyde dig økonomisk kompensation omgående, og sørge for, at du fortsat når din endelige destination samt at du bliver tilbudt forfriskninger mv.
Skal du vente natten over på næste afgang, har du på flyselskabets regning desuden ret til hotelovernatning samt transport til og fra lufthavnen.
Flyselskaber og udbetalinger
Reglerne for flyforsinkelse er i EC 261/2004 vagt beskrevet, og mange flyselskaber gør store sig anstrengelser for at slippe udenom at udbetale erstatninger. Men flere retssager har gennem tiden skabt præcedens og har dermed banet vejen for bedre og tydeligere passagerrettigheder.
Der er dog fortsat stor forskel på om, og hvor hurtigt flyselskaber udbetaler erstatning. Herhjemme er nogle af mest effektive selskaber SAS, Norwegian og British Airways, og en af de "værste" er Primera Air. Det er vigtigt at have med i valget af hvilket erstatnings-bureau man vælger. Det erstatnings-bureau med den højeste erstatning er ikke altid det bedste valg, såfremt man har været med et selskab, der ikke har en klar proces for udbetaling af erstatning. De større bureauer har ofte direkte aftaler med flyselskaberne, hvorfor udbetaling her vil ske hurtigere.
Klagefrister
Har du været forsinket, aflyst eller er blevet nægtet boarding på en flyrejse inden for de sidste 3 år, så har du muligvis ret til kompensation fra flyselskabet.
Det vil sige, at du i følge danske regler for forældelsesfrist for økonomiske krav kan kræve kompensation for en hændelse, der er sket for 3 år siden.
Bopæl i EU
Om du bor inden for EU's grænser eller ej, har ikke betydning for, om du kan opnå kompensation fra flyselskabet.
Du skal blot have været på en flyrejse inden for de sidste 3 år, som berettiger dig til flykompensation.
Hvornår modtager du din erstatning?
Når der afsendes krav til flyselskaberne, skal flyselskaberne i første omgang have rimelig tid til at vende tilbage med et svar. Dette kan tage flyselskaberne mellem 4 og 8 uger, men ofte kan en sag afsluttes inden for et par uger, og nogle gange inden for et par dage.
Hvor længe en sag herefter er om at blive afsluttet, afhænger af, hvor hurtigt flyselskaberne vender tilbage og om vores krav i første omgang accepteres eller uretmæssigt afvises.
Desværre er der fortsat flere flyselskaber, som ikke overholder lovgivningen, og som trækker kompensationssager i langdrag.
Er du udsat for en
flyforsinkelse, så tjek flyjura.dk's side om samme emne.