Flyforsinkelse - Sammenlign og hent maksimal kompensation!

Sammenlign kompensation ved forsinkede, aflyste eller overbookede fly.

  • 1 Beregn kompensation
    Beregn hvor mange penge du har krav på
  • 2 Hent 3 tilbud på kompensation
    Det koster fra 30% af din kompensation at sikre din udbetaling. Hent flere tilbud på det først.
  • 3 Vælg den bedste udbetaling
    Vælg det fly-kompensationsfirma der bedst og billigst kan sikre din kompensation.
  • Har du oplevet en flyforsinkelse eller aflyst fly?

    Flyforsinkelserne kan være forårsaget af en række faktorer såsom dårligt vejr, overbooking, tekniske problemer, sygdom i besætningen eller sikkerhedsproblemer. Når et fly forsinkes i mere end to timer eller aflyst, kan man som passager have krav på kompensation fra 250 til 600 Euro pr. passager.

    Her kan du læse mere om dine rettigheder:
    Sammenligning af retshjælpsfirmaer
    Lovhjemmel og Jurisdiktion
    Hvornår har man ikke ret til kompensation
    Kompensation for forplejning
    Kompensation for flyforsinkelse
    Kompensation for flyaflysning
    Forsinkelse ved mellemlanding
    Boardingafvisning
    Forsinkelse på charterrejsen

    Sammenligning af retshjælp-firmaer

    Som oftest vil flyselskabet gøre alt for at undgå at udbetale din retmæssige kompensation. Du kan med fordel lade et af nedenstående firmaer håndtere dit krav, så du sikres nem og hurtig udbetaling af din kompensation.


    Navn:


    Meget erfaring og mange sager
    Højeste udbetalingsprocent:70%
    Fremragende bruger-anmeldelser
    25% ekstra-salær for retssag
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.6 / 10
    500 anmeldelser
    Navn:


    Meget erfaring og mange sager
    Udbetalingsprocent:70%
    Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
    15% ekstra-salær for retssag
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.3 / 10
    2011 anmeldelser
    Navn:


    Intet salær for ekstra-udgifter eller retssag
    Udbetalingsprocent :70%
    Rigtig mange fremragende bruger-anmeldelser
    Flyforsinkelse.dk har ført over 10.000 retssager mod flyselskaber!
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.4 / 10
    3779 anmeldelser
    Navn:


    Meget erfaring og mange sager
    Udbetalingsprocent:65%
    Færre fremragende bruger-anmeldelser
    Salær for ekstra-udgifter
    Salær for retssag
    Trustpilot:
    Trustpilot score
    Score: 9.0 / 10
    1440 anmeldelser

    Lovhjemmel og jurisdiktion ved flyforsinkelse

    Dine rettigheder som flypassager følger af en EU-forordning (EC 261/2004), som omfatter de 28 EU-lande, herunder Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Réunion Island, Mayotte, Saint Martin (Franske Antiller), Azorerne, Madeira og De Kanariske Øer samt Island, Norge og Schweiz.

    Forordningen gælder:
    • Når du flyver inden for EU
    • Når dit fly afgår fra EU og lander uden for EU
    • Når dit fly afgår fra et land uden for EU og lander i EU, og flyselskabet har sit hovedkvarter i EU samt Island, Norge og Schweiz

    Som flypassager kan du have krav på forplejning, hvis dit fly er blevet forsinket med mindst 2 timer og desuden kan have krav på økonomisk kompensation og/eller refusion fra flyselskabet, hvis du har oplevet, at dit fly:

    • Blev forsinket mindst 3 timer ved ankomst
    • Aflyst
    • Omdirigeret

    Eller du blev

    • Afvist ved boarding
    • Nedgraderet

    Kompensationen skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Hvis flyselskabet ønsker at udbetale kompensationsbeløbet i rejsekuponer eller andre tjenester, skal du give din accept af dette på skrift.

    Hvornår har du ikke ret til kompensation

    Du har ikke ret til kompensation hvis:
    • Aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder som uvejr, nogle strejker, nogle tekniske fejl, politisk uro eller sikkerhedsproblemer, som flyselskabet ikke kunne have undgået.
    • Du har fået besked om aflysningen mindst 2 uger før den planlagte afrejse.
    • Flyselskabet har givet besked om aflysningen mellem 2 uger og 7 dage før afrejse og har tilbudt omlægning af rejsen, så du er fremme senest 4 timer senere end først planlagt.
    • Flyselskabet har givet besked om aflysningen mindre end 7 dage før afrejse og har tilbudt omlægning af rejsen, så du er fremme senest 2 timer senere end først planlagt.

    Ved flyforsinkelse og -aflysning er det vigtigt, at du gemmer dit boardingkort fra flyrejsen, så du kan fremvise det, når du søger om kompensation. Derudover skal du gemme kvitteringer på fx mad og drikke, du har købt under ventetiden, hvis flyselskabet ikke har sørget for forplejning. Har du været nødsaget til at blive indkvarteret på hotel, skal du også her gemme kvitteringerne, så du kan få kompensation for den udgift.

    Kompensation for forplejning

    Retten til forplejning indtræder efter:

    • 2 timers forsinkelse i afgang for flyvninger under 1.500 km
    • 3 timers forsinkelse i afgang for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
    • 4 timers forsinkelse i afgang for flyvninger, som er længere end 3.500 km og uden for EU

    Du har også ret til et eventuelt hotelophold samt transport mellem hotel og lufthavn, hvis en overnatning bliver nødvendig. Hvis flyselskabet ikke har tilbudt dig forplejning, skal du gemme kvitteringerne for de indkøb, du har foretaget for at efterfølgende kan dokumentere dine udgifter. I en dansk lufthavn vil det som regel være mellem 75 og 125 DKK pr. person.

    Kompensation for flyforsinkelse

    Forsinkelsens varighed måles ved den faktiske ankomst til den endelige destination når flyets døre åbner og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet.

    Ved en forsinkelse på mindst 5 timer i afgang, kan du vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen eller omlægge din rejse. Hvis du vælger at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen, har du ikke længere krav på omlægning af rejsen men mister ikke din ret til kompensation for flyforsinkelsen.

    Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer:

    • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
    • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
    • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
    • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

    For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 %, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.

    Kompensation for aflyst fly

    Hvis dit fly er mere end 5 timer forsinket før afrejse eller mere end 3 timer forsinket ved ankomst, bliver det betegnet som en flyaflysning. Dit flyselskab skal oplyse dig om, at flyet er aflyst.

    Hvis din flyafgang bliver aflyst har du ret til:

    • Refusion af den fulde købspris for billetten.
    • Omlægning af rejsen til det endelige rejsemål så hurtigt som muligt, også med et andet flyselskab.
    • Omlægning af rejsen på en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.
    • Du har ret selv at finde en ny billet, hvis flyselskabet ikke hjælper dig hurtigst muligt.
    • Ved mellemlandinger har du krav på en returflyvning til første afgangssted så hurtigt som muligt.
    • Forplejning (Ikke alkohol), adgang til telefon og internet samt indkvartering som står i rimeligt forhold til ventetiden.

    Du kan desuden have krav på kompensation, som ligger på:

    • 250 euro for flyvninger under 1.500 km/passager.
    • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU/passager.
    • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km/passager.
    • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km/passager.

    Hvis du bliver omdirigeret, og du ankommer inden for nedenstående tidsrammer, kan flyselskabet nedsætte din kompensation med 50%:

    • Under 2 timer efter forventet på en kort flyvning under 1.500 km.
    • Under 3 timer efter forventet på en flyvning på 1.500 – 3.500 km eller inden for EU.
    • Under 4 timer efter forventet på en flyvning på over 3.500 km uden for EU.

    Forsinkelse ved mellemlanding

    Blev du forsinket på din flyrejse, misser du dit forbindelsesfly? så læs med omkring dine rettigheder i forbindelse med forsinkelse ved en mellemlanding. Du muligvis kan få kompensation fra flyselskabet, eller du kan få refunderet de afgifter, der indgår som en del af billetprisen.

    Dine rettigheder afhænger af, om du har købt en samlet flyrejse (et bookingnummer), eller om du har købt dine flybilletter separat.

    Hvis du havde en samlet flyrejse og din første flyvning var forsinket med 60 minutter og du derfor ikke kunne nå din planlagte forbindelse og ankommer til dit endelige bestemmelsessted med en forsinkelse på 3 timer eller mere, har du ret til kompensation.

    Som hovedregel har du krav på:

    • Økonomisk kompensation (mellem 250 og 600 euro pr. passager).
    • Afholdelse af udgifter til nye flybilletter.
    • Afholdelse af udgifter til hotelophold og transport (hvis nødvendigt).
    • Afholdelse af udgifter til mad og drikke
    • Ekstraudgifter

    Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten, eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangssted og økonomisk kompensation.

    Kompensationsbeløbet for flyforsinkelse beregnes baseret på den totale afstand for din rejse. Det betyder, at hvis du har en samlet flyrejse fra København til Ottawa med mellemlanding i Reykjavik, vil du være berettiget til 600 EUR i kompensation.

    Hvis du selv har købt to separate flyvninger med kort forbindelses tid, kan flyselskabet ikke holdes ansvarlig for forsinkelsen til det endelige bestemmelsessted kun for forsinkelsen til mellemlandings lufthavn, hvis den var på mere end 3 timer.

    Når du mister dit fly og har ingen krav på at få økonomisk kompensation, kan du stadig få refunderet de skatter og afgifter, du har betalt. Hvis du mister dit fly, behøver flyselskabet ikke at betale nogen passagerafgift til lufthavnen. Men du har allerede betalt nødvendige afgifter, som en procentdel af din billetpris.

    Anmodningen om tilbagebetaling skal blive indsendt senest tre måneder efter rejsedagen. I nogle tilfælde ville du være forpligtet til at have booket flyet direkte med flyselskabet for at kunne få refusionen.

    Boardingafvisning

    Boardingafvisning eller nægtet boarding kan skyldes, at flyselskabet for at maksimere indtjeningen sælger flere billetter, end der er pladser på flyet. Ved en almindelige flyafgang vil der typisk være enkelte passagerer, der ikke dukker op. Men hvis flyet ikke kan have alle de passagerer med, som er booket og checket ind på flyvningen, er flyet overbooket. Det kan betyde, at du ikke får den plads på flyet, som du har bestilt og at du bliver nægtet boarding.

    Før flyselskabet nægter boarding, skal personalet spørge blandt passagererne, om der er nogle, som frivilligt vil melde sig til ikke at komme med flyet. Hvis du frivilligt tilbyder at stå af, skal du tilbydes en godtgørelse på vilkår, som du og flyselskabet er enige om. Der kan aftales et konkret beløb eller modydelser, hvis du frivilligt afgiver din plads på flyet. Det er ikke muligt at kræve yderligere kompensation efterfølgende.

    Hvis du bliver nægtet boarding mod din vilje, har du ret til erstatning. Rejsen kan du aflyse, hvis den bliver for besværligt eller overflødigt på grund af nægtet boarding.

    Hvis du ufrivilligt blev nægtet boarding har du ret til:

    • Refusion af flybillettens pris.
    • Betalt mad og drikke, mens du venter på en ny afgang.
    • Hotelophold og transport til hotellet, hvis det bliver nødvendigt.
    • Andre rimelige nødvendige udgifter (det er afgørende, at du kan godtgøre, at du har haft ekstra udgifter i ventetiden, f.eks. med kvitteringer, bookingbekræftelser, kontoudtog mv).
    • Erstatning for eventuelt økonomisk tab (f.eks. turistmæssige ydelser, som du har forudbetalt).
    • Økonomisk kompensation fra flyselskabet for flyforsinkelse eller aflyst fly, som anført nedenfor.

    Ved boardingafvisning skal luftfartsselskabet yde dig kompensation i overensstemmelse med rejsens længde:

    • 250 euro for flyvninger under 1.500 km.
    • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU.
    • 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km.
    • 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km

    I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.
    Der er dog ikke tale om boardingafvisning, hvis:

    • Du ikke har checket ind eller mødt op til boarding på det angivne tidspunkt.
    • Eller på anden måde ikke har overholdt flyselskabets vilkår og betingelser.
    • Afvisningen skyldes din egen mangelfulde legitimation eller indrejsetilladelse.
    • Afvisningen er af sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager.

    Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du også ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten og eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangssted.
    Husk at:

    • Sørge for at få dokumentation af den aftale, som du har indgået med flyselskabet.
    • Bede om skriftlig dokumentation for at du er blevet nægtet boarding mod din vilje.
    • Gemme kvitteringer for eventuelle udgifter til mad, drikke og hotel, som du selv har betalt.

    EU-Domstolen fastslår, »at det forhold, at der indtræffer »usædvanlige omstændigheder« - såsom en strejke – som medfører, at et luftfartsselskab omorganiserer de efterfølgende flyvninger, ikke kan begrunde en boardingafvisning eller fritage luftfartsselskabet fra dets forpligtelse til at yde kompensation til de passagerer, som blev nægtet boarding.

    Forsinkelse ved Charterrejse

    Pakkerejse eller charterrejse er en rejse, som består af mindst to af følgende ydelser: transport, indkvartering eller anden rejseydelse som eksempelvis billeje eller anden turistmæssig ydelse. Rejsen skal være solgt samlet og have en varighed på over 24 timer.

    EU's direktiv om pakkerejser giver dig mange rettigheder, når du bestiller en pakkerejse.

    I tilfælde af at rejsen aflyses af arrangøren, har kunden ret til at hæve købet og få tilbagebetalt rejsens fulde pris. Alternativt kan kunden deltage i en anden pakkerejse efter eget valg.

    Hvis man som kunde i forbindelse med en forsinkelse har lidt det, der i Pakkerejseloven kaldes væsentlig ulempe, har man ret til ikke blot at få refunderet sin betaling, men hertil at modtage et erstatningsbeløb.

    Forsinkelse/Aflyst fly ved pakkerejser

    Forsinkelser og aflysninger med en varighed på minimum tre timer berettiger til en kompensation på mellem 250 og 600 euro pr. passager.

    Foruden økonomisk kompensation kan du gøre krav på mad, drikke, adgang til telefon samt evt. betaling af transport og hotelophold (hvis du først kan komme af sted dagen efter).

    Konkurs

    Går flyselskabet eller rejseudbyderen konkurs, kan det nemt ødelægge ferien.

    Erstatning har du ofte ret til, men dine rettigheder afhænger af flere ting. For eksempel om konkursen sker inden afrejse, eller mens du er af sted. Men dækningen afhænger også af, hvor du flyver fra og til.

    Køber du flybilletter direkte hos et flyselskab, er du dækket, hvis flyselskabet går konkurs under din rejse. Det eneste krav er, at billetterne er til flyvninger mellem en dansk og udenlandsk lufthavn.

    Din rejse vil så vidt muligt forløbe som planlagt, men det kan være nødvendigt at forkorte eller forlænge din rejse.

    Rejsegarantifonden dækker dine udgifter til en ny billet. Du skal dog altid betale en selvrisiko på 1.000 kr. Arrangøren skal være registreret hos Rejsegarantifonden, for at dækningen gælder.

    Din nye hjemrejse skal for så vidt muligt ske på den dato, som rejsen oprindeligt var planlagt til.

    Konkursen sker inden afrejse

    Går flyselskabet konkurs, inden du er taget af sted? Så er det ikke sikkert, at du kan få dækket udgifterne til dine flybilletter. Rejsegarantifondens aktuelle formue er her afgørende for erstatningens størrelse, og du skal dog altid betale en selvrisiko på 1.000 kr.