Sammenlign kompensation ved forsinkede, aflyste eller overbookede fly.
Flyforsinkelserne kan være forårsaget af en række faktorer såsom dårligt vejr, overbooking, tekniske problemer, sygdom i besætningen eller sikkerhedsproblemer. Når et fly forsinkes i mere end to timer eller aflyst, kan man som passager have krav på kompensation fra 250 til 600 Euro pr. passager.
Her kan du læse mere om dine rettigheder:Dine rettigheder som flypassager følger af en EU-forordning (EC 261/2004), som omfatter de 28 EU-lande, herunder Guadeloupe, Fransk Guyana, Martinique, Réunion Island, Mayotte, Saint Martin (Franske Antiller), Azorerne, Madeira og De Kanariske Øer samt Island, Norge og Schweiz.
Forordningen gælder:Som flypassager kan du have krav på forplejning, hvis dit fly er blevet forsinket med mindst 2 timer og desuden kan have krav på økonomisk kompensation og/eller refusion fra flyselskabet, hvis du har oplevet, at dit fly:
Eller du blev
Kompensationen skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Hvis flyselskabet ønsker at udbetale kompensationsbeløbet i rejsekuponer eller andre tjenester, skal du give din accept af dette på skrift.
Ved flyforsinkelse og -aflysning er det vigtigt, at du gemmer dit boardingkort fra flyrejsen, så du kan fremvise det, når du søger om kompensation. Derudover skal du gemme kvitteringer på fx mad og drikke, du har købt under ventetiden, hvis flyselskabet ikke har sørget for forplejning. Har du været nødsaget til at blive indkvarteret på hotel, skal du også her gemme kvitteringerne, så du kan få kompensation for den udgift.
Retten til forplejning indtræder efter:
Du har også ret til et eventuelt hotelophold samt transport mellem hotel og lufthavn, hvis en overnatning bliver nødvendig. Hvis flyselskabet ikke har tilbudt dig forplejning, skal du gemme kvitteringerne for de indkøb, du har foretaget for at efterfølgende kan dokumentere dine udgifter. I en dansk lufthavn vil det som regel være mellem 75 og 125 DKK pr. person.
Forsinkelsens varighed måles ved den faktiske ankomst til den endelige destination når flyets døre åbner og passagererne har fået tilladelse til at forlade flyet.
Ved en forsinkelse på mindst 5 timer i afgang, kan du vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen eller omlægge din rejse. Hvis du vælger at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen, har du ikke længere krav på omlægning af rejsen men mister ikke din ret til kompensation for flyforsinkelsen.
Du har som udgangspunkt ret til følgende i tilfælde af flyforsinkelser på over 3 timer:
For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 %, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.
Hvis dit fly er mere end 5 timer forsinket før afrejse eller mere end 3 timer forsinket ved ankomst, bliver det betegnet som en flyaflysning. Dit flyselskab skal oplyse dig om, at flyet er aflyst.
Hvis din flyafgang bliver aflyst har du ret til:
Du kan desuden have krav på kompensation, som ligger på:
Hvis du bliver omdirigeret, og du ankommer inden for nedenstående tidsrammer, kan flyselskabet nedsætte din kompensation med 50%:
Blev du forsinket på din flyrejse, misser du dit forbindelsesfly? så læs med omkring dine rettigheder i forbindelse med forsinkelse ved en mellemlanding. Du muligvis kan få kompensation fra flyselskabet, eller du kan få refunderet de afgifter, der indgår som en del af billetprisen.
Dine rettigheder afhænger af, om du har købt en samlet flyrejse (et bookingnummer), eller om du har købt dine flybilletter separat.
Hvis du havde en samlet flyrejse og din første flyvning var forsinket med 60 minutter og du derfor ikke kunne nå din planlagte forbindelse og ankommer til dit endelige bestemmelsessted med en forsinkelse på 3 timer eller mere, har du ret til kompensation.
Som hovedregel har du krav på:
Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten, eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangssted og økonomisk kompensation.
Kompensationsbeløbet for flyforsinkelse beregnes baseret på den totale afstand for din rejse. Det betyder, at hvis du har en samlet flyrejse fra København til Ottawa med mellemlanding i Reykjavik, vil du være berettiget til 600 EUR i kompensation.
Hvis du selv har købt to separate flyvninger med kort forbindelses tid, kan flyselskabet ikke holdes ansvarlig for forsinkelsen til det endelige bestemmelsessted kun for forsinkelsen til mellemlandings lufthavn, hvis den var på mere end 3 timer.
Når du mister dit fly og har ingen krav på at få økonomisk kompensation, kan du stadig få refunderet de skatter og afgifter, du har betalt. Hvis du mister dit fly, behøver flyselskabet ikke at betale nogen passagerafgift til lufthavnen. Men du har allerede betalt nødvendige afgifter, som en procentdel af din billetpris.
Anmodningen om tilbagebetaling skal blive indsendt senest tre måneder efter rejsedagen. I nogle tilfælde ville du være forpligtet til at have booket flyet direkte med flyselskabet for at kunne få refusionen.
Boardingafvisning eller nægtet boarding kan skyldes, at flyselskabet for at maksimere indtjeningen sælger flere billetter, end der er pladser på flyet. Ved en almindelige flyafgang vil der typisk være enkelte passagerer, der ikke dukker op. Men hvis flyet ikke kan have alle de passagerer med, som er booket og checket ind på flyvningen, er flyet overbooket. Det kan betyde, at du ikke får den plads på flyet, som du har bestilt og at du bliver nægtet boarding.
Før flyselskabet nægter boarding, skal personalet spørge blandt passagererne, om der er nogle, som frivilligt vil melde sig til ikke at komme med flyet. Hvis du frivilligt tilbyder at stå af, skal du tilbydes en godtgørelse på vilkår, som du og flyselskabet er enige om. Der kan aftales et konkret beløb eller modydelser, hvis du frivilligt afgiver din plads på flyet. Det er ikke muligt at kræve yderligere kompensation efterfølgende.
Hvis du bliver nægtet boarding mod din vilje, har du ret til erstatning. Rejsen kan du aflyse, hvis den bliver for besværligt eller overflødigt på grund af nægtet boarding.
Hvis du ufrivilligt blev nægtet boarding har du ret til:
Ved boardingafvisning skal luftfartsselskabet yde dig kompensation i overensstemmelse med rejsens længde:
I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.
Der er dog ikke tale om boardingafvisning, hvis:
Bliver du nægtet boarding ved en mellemlanding, har du også ret til at afbryde rejsen og vende hjem. Flyselskabet skal tilbyde dig at få pengene tilbage for billetten og eventuelt en fri flyrejse tilbage til dit første afgangssted.
Husk at:
EU-Domstolen fastslår, »at det forhold, at der indtræffer »usædvanlige omstændigheder« - såsom en strejke – som medfører, at et luftfartsselskab omorganiserer de efterfølgende flyvninger, ikke kan begrunde en boardingafvisning eller fritage luftfartsselskabet fra dets forpligtelse til at yde kompensation til de passagerer, som blev nægtet boarding.
Pakkerejse eller charterrejse er en rejse, som består af mindst to af følgende ydelser: transport, indkvartering eller anden rejseydelse som eksempelvis billeje eller anden turistmæssig ydelse. Rejsen skal være solgt samlet og have en varighed på over 24 timer.
EU's direktiv om pakkerejser giver dig mange rettigheder, når du bestiller en pakkerejse.
I tilfælde af at rejsen aflyses af arrangøren, har kunden ret til at hæve købet og få tilbagebetalt rejsens fulde pris. Alternativt kan kunden deltage i en anden pakkerejse efter eget valg.
Hvis man som kunde i forbindelse med en forsinkelse har lidt det, der i Pakkerejseloven kaldes væsentlig ulempe, har man ret til ikke blot at få refunderet sin betaling, men hertil at modtage et erstatningsbeløb.
Forsinkelser og aflysninger med en varighed på minimum tre timer berettiger til en kompensation på mellem 250 og 600 euro pr. passager.
Foruden økonomisk kompensation kan du gøre krav på mad, drikke, adgang til telefon samt evt. betaling af transport og hotelophold (hvis du først kan komme af sted dagen efter).
Går flyselskabet eller rejseudbyderen konkurs, kan det nemt ødelægge ferien.
Erstatning har du ofte ret til, men dine rettigheder afhænger af flere ting. For eksempel om konkursen sker inden afrejse, eller mens du er af sted. Men dækningen afhænger også af, hvor du flyver fra og til.
Køber du flybilletter direkte hos et flyselskab, er du dækket, hvis flyselskabet går konkurs under din rejse. Det eneste krav er, at billetterne er til flyvninger mellem en dansk og udenlandsk lufthavn.
Din rejse vil så vidt muligt forløbe som planlagt, men det kan være nødvendigt at forkorte eller forlænge din rejse.
Rejsegarantifonden dækker dine udgifter til en ny billet. Du skal dog altid betale en selvrisiko på 1.000 kr. Arrangøren skal være registreret hos Rejsegarantifonden, for at dækningen gælder.
Din nye hjemrejse skal for så vidt muligt ske på den dato, som rejsen oprindeligt var planlagt til.
Går flyselskabet konkurs, inden du er taget af sted? Så er det ikke sikkert, at du kan få dækket udgifterne til dine flybilletter. Rejsegarantifondens aktuelle formue er her afgørende for erstatningens størrelse, og du skal dog altid betale en selvrisiko på 1.000 kr.