Sammenlign kompensation ved forsinkede, aflyste eller overbookede fly.
Det kan være forbundet med betydelig besvær at opleve flyforsinkelser. Man kan misse en mellemlanding, og eller være strandet i en lufthavn, uden tilgængelig mulighed for overnatning. Især hvis man rejser med børn kan det være ubehageligt.
Derfor er det vigtigt at kende sine rettigheder som forsinket flypassager.
Det følger af EC 261/2004 at flyselskabet har pligt til, at drage omsorg for den forsinkede flypassager, så snart forsinkelse overstiger 2 timer. Når det sker har flypassageren krav på et gratis måltid og gratis drikke, såvel som et gratis telefonopkald. Hvis flyselskabet ikke overholder dette, kan man selv købe mad & drikke, men husk at gemme kvitteringer til at fremsætte krav om dækning af dette udlæg senere.
Hvis forsinkelsen overstiger 5 timer, kan du have krav på at få dækket udgifter til overnatning, hvis det er nødvendigt, inklusiv udgifter til transport til og fra lufthavnen.
Under visse omstændigheder kan du også have krav på en kontant flyforsinkelse erstatning oveni en ny flybillet. Det kræver at der er 3 ting der opfyldt
Destinationer | EU flyselskab | Ikke-EU flyselskab |
Start EU til EU | Ja | Ja |
Start EU til uden for EU | Ja | Ja |
Start uden for EU til EU | Ja | Nej |
Start uden for EU til uden for EU | Nej | Nej |
Mange bestiller charterrejser, og oplever forsinkelse eller aflyste fly. I disse tilfælde er det dog flyselskabet der står med pligten til at yde erstatning såfremt forsinkelsen er berettiget til dette ifølge EC 261/2004. Er flyselskabet eller rejsebureauet gået konkurs, kan du læse mere her omkring dine rettigheder ved flyforsinkelse og charterrejser.
Er det første fly forsinket så du misser det forbindende fly? Så afhænger dine rettigheder af, om du har købt begge flyvninger i samme flyselskab, eller om billetten er ”opdelt”, dvs at du har flere rettigheder såfremt du har købt en samlet billet for begge flyvninger. Har du købt rejsen hos to forskellige flyselskaber, kan det forsinkede flyselskab ikke uden videre gøres ansvarlig for, at du misser den efterfølgende flyvning. Så her kan du risikere selv at skulle betale for en ny flybillet, så du kan frem til bestemmelsesstedet. Nogle OTA’er (online travel agency) tilbyder en samlet billigere rejse ved netop at dele rejsen op mellem flere flyselskaber – men du står også med en større risiko hvis noget går galt
Erstatning efter EC 261 er betignet af, at du mere end 3 timer forsinket til rejsens endelige bestemmelsessted. Men har dui købt bilet ved 2 forskellige flyselskaber, og første fly mindre en d 3 timer forsinket, så har du reelt ikke noget krav på erstatning eller ny flybillet, selvom en forsinkelsen medfører at du misser det næste fly.
Er du blevet ufrivilligt nægtet boarding, har du ret til forplejning, transport, evt overnatning såvel som den kontant erstatning oveni – betinget af, at om du bliver mere end 3 timer forsinket på din slutdestination.