ER DIT FLY FORSINKET, OVERBOOKET ELLER AFLYST?

Relevante domme om flyforsinkelser og flyaflysninger og kompensation

Vi udbetaler pengene direkte til din bankkonto. Ingen kompensation, intet salær - helt simpelt.

  • Ingen kompensation, intet salær

  • Hurtigt svar, høj udbetaling

  • Vi går i retten for at hente dine penge

Uforpligtende og tager kun 2 minutter

Få op til 4.500 kr. pr. passager

Vi tjekker dit krav op mod EU-regler & domme, vejr-data, lufthavnsproblemer og meget andet.

Tjek kompensation

*Det kræver ingen rejseforsikring

Vi har lavet en gennemgang af relevante flyforsinkelse-domme afsagt af hhv. EU domstolen, såvel som den danske Højesteret og Landsretter.
Siden er under udarbejdelse.


Wallentin-Hermann v Alitalia—Linee Aeree Italiane SpA (C-549/07) fra 2008

Dommen handler om flyaflysning, og fortolkning af "ekstraordinære omstændigheder". Dommen specificerede fortolkningen af begrebet noget, i hvert fald så langt, at flyselskaberne ikke længere kunne benytte tekniske problemer som en generel ansvarsfritagende årsag for aflysninger. Flyselskabet skal kunne bevise, at det tekniske problem var uden for deres konkrete kontrol.

Sturgeon v Condor (C-402/07) & Bock v Air France(C432/07) fra 2009

Dommene præciserede at flyforsinkelser over 3 timer også udløser erstatning - på linje med flyaflysninger. Fortolkningen af "tekniske problemer" som ansvarsfritagende årsag for en forsinkelse, blev også indsnævret: "unless that problem stems from events which, by their nature or origin, are not inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier concerned and are beyond its actual control". Tekniske problem opstået som følge af et flyselskab almindelige brug af flyene - dvs at tekniske problemer relateret til vedligholdelse og slid - frigører ikke flyselskaberne for ansvar. Sturgeon-dommen blev bekræftet af 2 senere domme i 2012: Nelson v Deutsche Lufthansa AG and R (TUI Travel, British Airways, easyjet and IATA) v Civil Aviation Authority.

Denise McDonagh v Ryanair Ltd (C-12/11) fra 2013

Dommen handlede om naturkatastrofer, det islandske vulkan udbrud i 2010, og hvorvidt den udgjorde "ekstraordinære omstændigheder", sådan at flyselskaberne slap udenom, at skulle udbetale erstatninger til de mange strandede passagerer. Domstolen gav flyselskaberne medhold mht erstatninger, men flyselskaberne slap ikke udenom at skulle hjælpe passagerne i øvrigt the obligation to provide care to air passengers laid down in those provisions must be complied with, and the validity of those provisions is not affected - selv ved vulkanudbrud der generelt påvirker flytrafikken.

Germanwings GmbH v. Ronny Henning (C-452/13) fra 2014

Dommen definerede "ankomsttidspunkt" som værende det tidspunkt hvor fly-dørene er åbnet og passagererne kan forlade flyet. Så det er ikke nok at flyet er landet.

C. van der Lans v KLM (C-257/14 fra 2015)

"Ekstraordinære omstændigheder" blev nok en gang skærpet ift bruge heraf ved teknsike problemer. I dommen anerkendtes tekniske problemer som uventede, men at disse fejl fortsat ligger indenfor det forventelige når man driver et flyselskab. Udgangspunktet fremover er derfor, at tekniske problemer ikke kan betragtes som ekstraordinære omstændigheder. Her et link til dommen: c257/14

Forsinkelse grundet vejrforholdene ved tidligere fly (BS 50S-1494/2015) fra 2015

Vejrforhold på en tidligere afgang ikke udgør ekstraordinære omstændigheder for en efterfølgende afgang, hvorfor flyselskabet er forpligtet at betale kompensation.

Primera Air Scandinavia A/S mod Laila Andersen og Emil Roth Mathiesen

Flyforsinkelse på over 9 timer udløste erstatning til flypassagererne. Forsinkelsen skyldtes en teknisk fejl ved 2 kontakter der viser stillingen af flyets flaps. Boeing havde tidligere udsendt service bulletiner vedr disse fejl, og anvist mulige udbedringer. Primera havde modtaget disse og besluttet ikke at følge anvisningerne, hvorfor Retten dømte Primera til at udbetale erstatning. Disse teknsike fejl kunne ikke anses for en "usædvanlig omstændighed", allerede fordi der ikke var tale om et uforudset sikkerhedsproblem.á

Læs dommen her: Sag 39/2015

SAS mod A-Y

Flyforsinkelse på over 3 timer udløste ikkeerstatning til flypassagererne. Forsinkelsen skyldtes dårligt vejr og flyet måtte undlade at lande planmæssigt i Washintgon og Højesteret fandt, at det var usædvanlige omstændigheder, der førte til, at flyet landede i Philadelphia den 12. september 2013, og at også forsinkelsen af flyafgangen fra København til Washington den følgende dag var forårsaget af usædvanlige omstændigheder. Læs dommen her: Sag 214/2016

Kompensationskrav for spædbarn (BS 50S-4377/2016) 2017

Passageren havde bekræftet reservationen, som var accepteret og registreret af rejsearrangøren og undtagelsen vedrørende nedsat billetpris ikke fandt anvendelse i forbindelse med køb af billet til børn under 2 år. Flyselskabet blev dømt til at betale flykompensation til et barn under 2 år.

Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S mod Tina Vestmark Pedersen m.fl. fra 23-01-2018

Flyselskabet har ret til at fratrække den del af kompensation, som allerede blev udbetalt til passagerer af rejsearrangør. Højesteret mente, at flypassagererne ville blive overkompenseret ifald flyselskabet skulle betale den fulde erstatning oveni i den erstatning passagererne allerede havde modtaget. Læs dommen her: Sag 106/2017

Bag om Flyjura.dk

Flyjura er til dig, der ønsker dit krav om flykompensation varetaget af et engageret team. Vi behandler alle dele af erstatningskrav fra flypassagerer, som har været udsat for flyforsinkelse, aflysning eller overbookning, uanset om der er tale om forretningsrejser, charterrejser eller lavprisrejser.

Flyjuras mission er at tilbyde kvalificeret og grundig rådgivning til private såvel som virksomheder om alt vedrørende flyrejser og flykompensation. Med fokus på EC 261/04 og den bedste kundeservice kan vi levere rådgivning til en rimelig pris.

Vi sidder klar til at hjælpe dig - kontakt os i dag, så har du måske allerede din kompensation i næste uge.

LÆS MERE OM OS