• Brussels Air - pilotstrejke og dine rettigheder


    25-05-2018.

    Brussels Air haft ca 10 flyaflysninger de seneste 2 uger på afgange mellem CPH-BRU (Bruxelles) og BRU-CPH, grundet en pilotstrejke. Det gængse udgangspunkt, er at strejker falder ind under "ekstraordinære omstændigheder", hvorfor man som flypassager ikke har krav på erstatning - udover at man har krav på ny flybillet.

    Men lige netop ved strejker i det konkrete flyselskab, kan man anføre et argument om, at flyselskabet selv har en betydelig indflydelse på situationen. Modsat strejker i en lufthavn, hvor flyselskabet ikke kan klandres flyaflysning eller flyforsinkelse som resultat af disse.

    Der er en forholdsvis ny dom på området, den kan hentes her:Helga Krüsemann m.fl. mod TUIfly GmbH.

    Den går på, at flyselskabets eget personale strejkede (uvarslet) efter flyselskabet havde presset medarbejderne over en længere periode. Domstolen fandt, at der ikke var tale om en ekstraordinær omstændighed, da det var inden for, hvad flyselskabet havde kontrol over. Dommen er fra april i år, og vi har derfor endnu ikke set, hvordan domstolene og håndhævelsesmyndighederne i de forskellige EU-lande fortolker denne afgørelse.

    Men vi kan ikke endnu sige konkret, hvordan strejken med Brussels vil blive anset. Det afhænger formentlig også af, om det berørte fly skulle afgå fra Danmark eller Belgien, da fortolkningen kan ende med at være forskellig.